To day I went to Perak Election Commission to submit a written
complaint that there were clearly 16 errors in the score sheets as
provided by the Election Office.
In
particular in stream 8 at Bercham Chinese school, the score sheet shows that I
got 84 votes whereas in fact I obatined 192 votes which means 108 votes was
wrongly given to my opponent.
Below is my letter of complaint submitted to Perak EC.
Written complaint submitted to Perak
Election Commission on June 18, 2013
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Tujuan saya menulis surat ini kepada
SPR adalah untuk melaporkan penyelewengan pilihan raya yang amat serius di
dalam lembaran skor SPR rasmi bagi kerusi Parlimen Ipoh Barat yang disediakan
oleh pegawai, Omor Bin Saad, yang jauh berbeza dengan apa yang dicatatkan dalam
keputusan 14 Borang.
Percanggahan utama
antara lembaran skor rasmi dan Borang 14 adalah untuk daerah
Selatan Bercham, tempat mengundi: Sekolah Jenis Kebangsaan (C)
Bercham, Saluran 8, di mana keputusan yang
dicatatkan dalam dokumen-dokumen yang tersebut merupakan
satu kertebalikan bagi kedua-dua calon yang bertanding, M. Kula dan
Dr Cheng Wei Yee, di mana KTM yang bertanggungjawab dalam pertuduhan
ini adalah Ng Swee Lee.
Jumlah kertas undi yang patut berada
di dalam peti undi adalah 275 (A) untuk aliran tersebut. Berikut adalah butir
undi untuk Saluran 8 untuk Bercham Selatan seperti yang ditunjukkan
di dalam lembaran skor rasmi: Kalwant Singh memenangi 1 undi, M. Kula
84 undi, Dr Cheng Wei Yee 187 undi, jumlah pengundi
yang telah mengundi adalah 272, (C) undi rosak adalah 3 dan
(D) undi yang tidak dipulangkan adalah 0. Manakala di dalam Borang
14, ia menunjukkan sebaliknya, Kalwant Singh 0 undi, M. Kula 192 undi, Dr Cheng
Wei Yee 81 undi, jumlah pengundi yang telah mengundi 273, (C) undi
rosak adalah 2 dan (D) undi yang tidak dipulangkan adalah 0.
Satu lagi perbezaan yang sama adalah
dalam daerah Timor Bercham, Saluran 4, di mana keputusan yang
disenaraikan dalam lembaran skor rasmi adalah seperti berikut: Kalwant Singh 3
undi, M. Kula 445 undi, Dr Cheng Wei Yee 111 undi,
(C) undi rosak 3,daripada (A) 562 undi yang sepatutnya
berada di dalam peti undi.
Keputusan 14 Borang sebaliknya
menunjukan skor yang berbeza, dengan Kalwant Singh 2 undi, M. Kula 452
undi, Dr Cheng Wei Yee 103 undi dan undi rosak adalah 5.
Terdapat juga kejadian di mana
Borang 14 untuk Saluran 18 untuk daerah Bercham Selatan tidak sepenuhnya
diisi oleh pegawai KTM yang bernama Muhammad kerana seksyen (A)
telah dibiarkan kosong dan juga terdapat undi rosak direkodkan
dalam seksyen calon yang bertanding, yang sepatutnya dicatatkan
dalam bahagian undi (C), oleh itu saiz sebenar undi untuk
aliran tersebut tidak diketahui dan dengan itumengakibatkan keputusan
yang tidak tepat untuk kedua-dua dokumen, iaitu 6 (C) undi rosak dan
0 (D) undi yang tidak dipulangkan dalam lembaran skor rasmi ,
manakala Borang 14 adalah 112 undi rosak (C) dan 106 (D) undi yang tidak
dipulangkan. Ini menunjukkan bahawa KTM SPR yang kurang dilatih dalam
prosedur yang betul untukmenangani borang, yang sepatutnya
perlu dilaksanakan di bawah penelitian yang sangat rapat dengan cara yang
profesional.
Ini 3 kes serta kes-kes
kecil yang lain belum yang diperbetulkan selepas tempoh
pilihan raya, walaupun kesilapan ini miniscule, adalah
mencukupi untuk seorang calon yang telah kalah untuk memenangi
kerusi secara salah jika dalam bilangan yang lebih besar, dan
dalam kes ini merupakan sesuatu yang serius,oleh kerana kerusi
yang dipertandingkan oleh calon adalah kerusi Parlimen.
Perbezaan kecil yang juga
terdapat dalam antara 2 dokumen adalah seperti berikut:
•
Bagi undian awal untuk daerah
Buntong, Saluran 1, 0 untuk Kalwant Singh, 26 untuk Dr Cheng Wei Yee,
jumlah undi oleh pengundi 26 dan 3 (C) undi rosakdalam lembaran skor rasmi
berbanding dengan Borang 14 keputusan, Kalwant Singh 12, Dr Cheng Wei
Yee 16, jumlah undi oleh pengundi 28 dan 1 (C) undirosak.
•
Bagi daerah Kampong
Tawas, Saluran 2, lembaran skor rasmi telah menyenaraikan 0
undi yang tidak dipulangkan untuk seksyen (D), manakala Borang
14 telah menyenaraikan 122 sebagai undi yang tidak
dipulangkan.
•
Bagi daerah Kampong Tawas Utara,
Saluran 3, jumlah yang dicatatkan dalam seksyen (A) adalah 538, jumlah undi
yang dikumpulkan adalah 533 dan 0 (D) undi yang tidak dipulangkan skor rasmi
telah menyenaraikan 0 undi yang tidak dipulangkan untuk seksyen (D), manakala
Borang 14 telah menyenaraikan 626 untuk seksyen (A), jumlah undi yang
dikumpulkan adalah 538, dengan 88 (D) undi yang tidak dipulangkan, satu
bilangan besar yang ditinggalkan dalam laporan rasmi.
•
Seksyen (D) dalam lembaran skor
rasmi untuk saluran 3 bagi daerah Kampung Bercham adalah 0, manakala
Borang 14 adala 1.
•
Seksyen (C) dalam lembaran skor
rasmi untuk saluran 5 bagi daerah Kampung Tawas Utara adalah 0, manakala Borang
14 adalah 3.
•
Daerah Dermawan Utara, Saluran
3. Lembaran skor rasmi menyenaraikan 536 untuk seksyen (A) dan
530 untuk jumlah undi yang dikumpulkan, manakala Borang
14 menyenaraikan 535 bagi kedua-dua.
•
Seksyen (D) dalam lembaran skor
rasmi untuk saluran 6 bagi daerah Dermawan Utara adalah 0, manakala Borang 14
adalah 2.
•
Daerah Bercham Timor, Saluran 1. Lembaran
skor rasmi menyenaraikan 301untuk seksyen
(A) dan 0 untuk seksyen (D), manakala Borang
14 menyenaraikan 302 dan 1 bagi seksyen masing-masing.
•
Daerah Bercham Timor, Saluran 3. Lembaran
skor rasmi menyenaraikan 585untuk seksyen (A) dan
5 untuk seksyen (D), manakala Borang 14 menyenaraikan 584 dan
4 bagi seksyen masing-masing.
•
Seksyen (D) dalam lembaran skor
rasmi untuk saluran 13 bagi daerah Bercham Selatan adalah 0, manakala Borang 14
adalah 1.
•
Daerah Taman Che Wan, Saluran 2. Lembaran
skor rasmi menyenaraikan 467untuk seksyen (A) dan
2 untuk seksyen (D), manakala Borang 14 menyenaraikan 465 dan
0 bagi seksyen masing-masing.
•
Seksyen (D) dalam lembaran skor
rasmi untuk saluran 5 bagi daerah taman Che Wan adalah 0, manakala Borang 14
adalah 2.
•
Seksyen (D) dalam lembaran skor
rasmi untuk saluran 1 bagi daerah Jalan Bijih Timah adalah 0, manakala Borang
14 adalah 1.
Saya memohon SPR dengan teliti menyiasat, meminda dan
mengemaskini keputusan
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Later I met the media and made some remarks on the issue of constituency delineation .My remarks are
as follows:-
Election Commission will be carrying out new delineation of constituencies this year after the last exercise was done in 2003.
An unfair constituency delineation exercise can be biased against the opposition parties and hence, the Election Commission must be impartial, fair and transparent in carrying out the exercise.
Despite EC’s strong denials, past delineation exercises have given unfair advantages to the ruling party.
There cannot be fair delineation if the excessive rural weightage continues to be the practice.
Weightage principle exists in other Commonwealth countries because of the need to recognise the fact that rural areas encounter problems of communication and transportation.
However, a practical limit is always imposed.
In 2011, United Kingdom parliament passed a Parliamentary Voting System and Constituencies Act which specified that the maximum deviation in the number of voters per constituency can only be 5%.
Prior to Merdeka, the maximum rural weightage was 2 to 1. The Reid Commission had recommended a 15% maximum deviation limit from the national average in terms of number of voters per constituency.
DAP has always called for a campaign period of not less than 21 days but the usual justification employed by EC is that with better and modern communication facilities , a shorter period is sufficient.
Using the same argument, EC should not therefore say that rural areas still has communication and transportation problems like in the past and insist on excessive rural weightage in the delineation exercise.
The rural weightage must not be limitless and a practical and reasonable limit of 5 % should be imposed.
Gerrymandering - the shifting of polling districts in or out of a constituency political to favor the ruling party, must also stop.
Comments
Post a Comment