Election Commission must be impartial, fair and transparent in carrying the delineation exercise.





To day I went to Perak Election Commission to submit a written complaint that there were clearly 16 errors in the score sheets as provided by the Election Office. 
In particular in stream 8 at Bercham Chinese school, the  score sheet shows that I  got 84 votes whereas in fact I obatined 192 votes which means 108 votes was wrongly given to my opponent. 
I met the Deputy Director of Perak EC. He said that  necessary actions will be taken to correct the mistakes.

Below is my letter of complaint submitted to Perak EC.



Written complaint submitted to Perak Election Commission on June 18, 2013
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tujuan saya menulis surat ini kepada SPR adalah untuk melaporkan penyelewengan pilihan raya yang amat serius di dalam lembaran skor SPR rasmi bagi kerusi Parlimen Ipoh Barat yang disediakan oleh pegawai, Omor Bin Saad, yang jauh berbeza dengan apa yang dicatatkan dalam keputusan 14 Borang.

Percanggahan utama antara lembaran skor rasmi dan Borang 14 adalah untuk daerah Selatan Bercham, tempat mengundi: Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Bercham, Saluran 8, di mana keputusan yang dicatatkan dalam dokumen-dokumen yang tersebut merupakan satu kertebalikan bagi kedua-dua calon yang bertanding, M. Kula dan Dr Cheng Wei Yee, di mana KTM yang bertanggungjawab dalam pertuduhan ini adalah Ng Swee Lee.

Jumlah kertas undi yang patut berada di dalam peti undi adalah 275 (A) untuk aliran tersebut. Berikut adalah butir undi untuk Saluran 8 untuk Bercham Selatan seperti yang ditunjukkan di dalam lembaran skor rasmi: Kalwant Singh memenangi 1 undi, M. Kula 84 undi, Dr Cheng Wei Yee 187 undi, jumlah pengundi yang telah mengundi adalah 272, (C) undi rosak adalah 3 dan (D) undi yang tidak dipulangkan adalah 0. Manakala di dalam Borang 14, ia menunjukkan sebaliknya, Kalwant Singh 0 undi, M. Kula 192 undi, Dr Cheng Wei Yee 81 undi, jumlah pengundi yang telah mengundi 273, (C) undi rosak adalah 2 dan (D) undi yang tidak dipulangkan adalah 0.

Satu lagi perbezaan yang sama adalah dalam daerah Timor Bercham, Saluran 4, di mana keputusan yang disenaraikan dalam lembaran skor rasmi adalah seperti berikut: Kalwant Singh 3 undi, M. Kula 445 undi, Dr Cheng Wei Yee 111 undi, (C) undi rosak 3,daripada (A) 562 undi yang sepatutnya berada di dalam peti undi. 

Keputusan 14 Borang sebaliknya menunjukan skor yang berbeza, dengan Kalwant Singh 2 undi, M. Kula 452 undi, Dr Cheng Wei Yee 103 undi dan undi rosak adalah 5.
Terdapat juga kejadian di mana Borang 14 untuk Saluran 18 untuk daerah Bercham Selatan tidak sepenuhnya diisi oleh pegawai KTM yang bernama Muhammad kerana seksyen (A) telah dibiarkan kosong dan juga terdapat undi rosak direkodkan dalam seksyen calon yang bertanding, yang sepatutnya dicatatkan dalam bahagian undi (C), oleh itu saiz sebenar undi untuk aliran tersebut tidak diketahui dan dengan itumengakibatkan keputusan yang tidak tepat untuk kedua-dua dokumen, iaitu 6 (C) undi rosak dan 0 (D) undi yang tidak dipulangkan dalam lembaran skor rasmi , manakala Borang 14 adalah 112 undi rosak (C) dan 106 (D) undi yang tidak dipulangkan. Ini menunjukkan bahawa KTM SPR yang kurang dilatih dalam prosedur yang betul untukmenangani borang, yang sepatutnya perlu dilaksanakan di bawah penelitian yang sangat rapat dengan cara yang profesional. 

Ini 3 kes serta kes-kes kecil yang lain belum yang diperbetulkan selepas tempoh pilihan raya, walaupun kesilapan ini miniscule, adalah mencukupi untuk seorang calon yang telah kalah untuk memenangi kerusi secara salah jika dalam bilangan yang lebih besar, dan dalam kes ini merupakan sesuatu yang serius,oleh kerana kerusi yang dipertandingkan oleh calon adalah kerusi Parlimen.

Perbezaan kecil yang juga terdapat dalam antara 2 dokumen adalah seperti berikut:
Bagi undian awal untuk daerah Buntong, Saluran 1, 0 untuk Kalwant Singh, 26 untuk Dr Cheng Wei Yee, jumlah undi oleh pengundi 26 dan 3 (C) undi rosakdalam lembaran skor rasmi berbanding dengan Borang 14 keputusan, Kalwant Singh 12, Dr Cheng Wei Yee 16, jumlah undi oleh pengundi 28 dan 1 (C) undirosak.
Bagi daerah Kampong Tawas, Saluran 2, lembaran skor rasmi telah menyenaraikan 0 undi yang tidak dipulangkan untuk seksyen (D), manakala Borang 14 telah menyenaraikan 122 sebagai undi yang tidak dipulangkan.
Bagi daerah Kampong Tawas Utara, Saluran 3, jumlah yang dicatatkan dalam seksyen (A) adalah 538, jumlah undi yang dikumpulkan adalah 533 dan 0 (D) undi yang tidak dipulangkan skor rasmi telah menyenaraikan 0 undi yang tidak dipulangkan untuk seksyen (D), manakala Borang 14 telah menyenaraikan 626 untuk seksyen (A), jumlah undi yang dikumpulkan adalah 538, dengan 88 (D) undi yang tidak dipulangkan, satu bilangan besar yang ditinggalkan dalam laporan rasmi.
Seksyen (D) dalam lembaran skor rasmi untuk saluran 3 bagi daerah Kampung Bercham adalah 0, manakala Borang 14 adala 1.
Seksyen (C) dalam lembaran skor rasmi untuk saluran 5 bagi daerah Kampung Tawas Utara adalah 0, manakala Borang 14 adalah 3.
Daerah Dermawan Utara, Saluran 3. Lembaran skor rasmi menyenaraikan 536 untuk seksyen (A) dan 530 untuk jumlah undi yang dikumpulkan, manakala Borang 14 menyenaraikan 535 bagi kedua-dua.
Seksyen (D) dalam lembaran skor rasmi untuk saluran 6 bagi daerah Dermawan Utara adalah 0, manakala Borang 14 adalah 2.
Daerah Bercham Timor, Saluran 1. Lembaran skor rasmi menyenaraikan 301untuk seksyen (A) dan 0 untuk seksyen (D), manakala Borang 14 menyenaraikan 302 dan 1 bagi seksyen masing-masing.
Daerah Bercham Timor, Saluran 3. Lembaran skor rasmi menyenaraikan 585untuk seksyen (A) dan 5 untuk seksyen (D), manakala Borang 14 menyenaraikan 584 dan 4 bagi seksyen masing-masing.
Seksyen (D) dalam lembaran skor rasmi untuk saluran 13 bagi daerah Bercham Selatan adalah 0, manakala Borang 14 adalah 1.
Daerah Taman Che Wan, Saluran 2. Lembaran skor rasmi menyenaraikan 467untuk seksyen (A) dan 2 untuk seksyen (D), manakala Borang 14 menyenaraikan 465 dan 0 bagi seksyen masing-masing.
Seksyen (D) dalam lembaran skor rasmi untuk saluran 5 bagi daerah taman Che Wan adalah 0, manakala Borang 14 adalah 2.
Seksyen (D) dalam lembaran skor rasmi untuk saluran 1 bagi daerah Jalan Bijih Timah adalah 0, manakala Borang 14 adalah 1.
Saya memohon  SPR dengan teliti menyiasat, meminda dan mengemaskini keputusan 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Later I met the media and made some remarks on the issue of constituency delineation .My remarks are
as follows:-

Election Commission will be carrying out new delineation of constituencies this year after the last exercise was done in 2003.

An unfair constituency delineation exercise can be biased against the opposition parties and hence, the Election Commission must be impartial, fair and transparent in carrying out the exercise.

Despite EC’s strong denials, past delineation exercises have given unfair advantages to the ruling party.
There cannot be fair delineation if the excessive rural weightage continues to be the practice.

Weightage principle exists in other Commonwealth countries because of the need to recognise the fact that rural areas encounter problems of communication and transportation.

However, a practical limit is always imposed.

In 2011, United Kingdom parliament passed a Parliamentary Voting System and Constituencies Act which specified that the maximum deviation in the number of voters per constituency can only be 5%.

Prior to Merdeka, the maximum rural weightage was 2 to 1. The Reid Commission had recommended a 15% maximum deviation limit from the national average in terms of number of voters per constituency.

DAP has always called for a campaign period of not less than 21 days but the usual justification employed by EC is that with better and modern communication facilities , a shorter period is sufficient.

Using the same argument, EC should not therefore say that rural areas still has communication and transportation problems like in the past and insist on excessive rural weightage in the delineation exercise.

The rural weightage must not be limitless and a practical and reasonable limit of 5 % should be imposed.
Gerrymandering - the shifting of polling districts in or out of a constituency political to favor the ruling party, must also stop.

Comments