“MCA DAN PPP HAMBA UMNO; JANGAN MENYAMAR SEBAGAI PEMBELA KAUM ISLAM”

Kenyataan akhbar P.Sugumaran (Setiausaha, Kumpulan Khidmat DAP Jelapang) berhubung;
Apakah daya MCA & PPP dalam menjaga martabat kaum Islam dinegara ini? Mereka ini seolah bertindak sebagai kutu-kutu mangsa keadaan dan paksaan oleh UMNO/BN. Tanpa mereka, pelampau-pelampau UMNO/BN sememangnya tidak dapat bersuara kerana UMNO/BN sudah tahu suara mereka untuk menjaga serta mempertahankan hak kaum Islam adalah satu GIMIK POLITIK.

Pemimpin DAP tidak pernah menggangu detik nadi bangsa Melayu dinegara ini kerana kami faham dengan apa yang dinyatakan dalam perlembagaan persekutuan artikel 153. Kelakuan melampau ini bukannya satu situasi yang tidak dijangka tetapi hairan dan pelik dengan kelakuan si pengecut dari MCA dan PPP yang suka mahu menari ikut rentak UMNO/BN.

Dimanakah letaknya maruah dan pendirian ahli-ahli MCA dan PPP dalam isu ini? Adakah mereka ini mewakili seluruh kaum Cina dan India dinegara ini untuk menyuarakan ketidakpuashatian serta membantah tindakan ahli parlimen yang menyoal tentang Ketuanan Melayu? Adakah mereka ini membantah sekeras-keras kepentingan “Ketuanan Rakyat”?

Seluruh rakyat dinegara ini sudah pasti akan terbeliak biji mata yang tidak sangka orang-orang MCA dan PPP yang begitu lemah dan kurang ajar membuat tuntutan sehingga mendesak DAP untuk meminta maaf secara terbuka mengenai isu Ketuanan Melayu. Bagi saya, mereka ini adalah golongan-golongan pengikut ajaran politik songsang UMNO/BN yang langsung tidak mempedulikan kepentingan kaum bukan melayu dinegara ini.


UMNO/BN adalah satu kumpulan politik yang sudah hilang arah dalam menegakkan kepentingan semua rakyat Malaysia dibawah laungan konsep 1Malaysia. Bagi saya, Melayu UMNO/BN yang tidak boleh terima kritikkan serta menegak kepentingan “Ketuanan Rakyat” memaparkan kelemahan mereka. Mereka ini bukanlah Melayu yang bertenaga seperti zaman dahulu yang sanggup mempertahankan maruah berbilang bangsa tanpa mengira kaum dan agama demi kemakmuran dan kesejahteraan negara ini.


UMNO/BN adalah ektrimis Islam sehingga mencemarkan nama baik rakan-rakan Melayu yang lain yang benar-benar faham dengan salahsilah sejarah negara serta kepentingan kaum Islam dinegara ini. Tidak pernah kami menafikan kehebatan dan kebijaksanaan rakan-rakan Melayu dinegara ini yang menjadi penentu dalam segala aspek kemajuan Malaysia diperingkat antarabangsa. Tetapi kelakuan segelintir kumpulan pelampau UMNO/BN mencerminkan kebiadapan serta menggangu keharmonian negara ini boleh dianggap tindakan yang mahu memecahbelahkan perpaduan rakyat.


Kami tidak pernah menuntut supaya kerajaan Malaysia memberikan layanan yang saksama kepada bukan Melayu tetapi kami mahu Kerajaan menjaga kepentingan semua rakyat dari segi social, ekonomi, pendidikan, agama serta kebebasan bersuara harus dijadikan agenda utama pentadbiran negara. Adakah tuntutan ini menggangu emosi mana-mana pihak kaum?
Penyertaan wakil MCA dan wakil PPP yang mengambil bahagian dalam penyerahaan memorandum semalam dipejabat DAP, sudah sah menyatakan bahawa mereka ini diugut oleh puak-puak UMNO/BN serta NGO yang dikuasai oleh UMNO/BN.


Saya ingin mencabar wakil MCA dan PPP supaya nyatakan pendirian mereka dalam isu ini dengan menyatakan bahawa mereka tidak peduli dengan “Ketuanan Rakyat” dan mahu menegakkan “Ketuanan Melayu” sehingga menggadai maruah mereka untuk menjadi hamba abdi kepada UMNO/BN.

Comments